EXHIBITIONS

PAINTING. ART.

Címkék

2001 (2) 2003 (2) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (2) 2010 (1) acqua (1) berlin (2) brx (1) Címkék (1) dance (1) exhibition (1) flow (1) flowers (1) hunting (1) installation (2) landart (1) Méltóság Tisztelet (1) mixed (2) monte (1) moscow (1) NAOMI MAKI (1) object (1) oil (7) pitoro (1) RSK (1) sali (1) watercolour (3) white (1) Címkefelhő

EXHIBITIONS

2001 ORANGERIE - Open Atelier/Nyitott Műhely (Budapest) 2005 FLOW - International Installation Festival (Baja)

interview.moscow

2017.02.25. 20:45 | S.CH | Szólj hozzá!

Fribonius: Mesélj Moszkváról, hogy kerültél oda, volt- e bármiféle előzménye az oroszországi "intermezzod" nak?

Sch.: Közvetlen előzménye nem volt, de úgy tűnik, mintha készültem volna erre az "útra". Tanultam, és tudtam a nyelvet,  szerettem az orosz kultúrát , és egyszer írtam az orosz szerzetes rendekről, sőt az egyetemen kelet-Európa története mellett külön orosz történelmet is tanultam. ÉS emlékszem egy különös Pétervári vonat útra is, útközben Pszkovban megállva, először toppantam bele egy pravoszláv szertartásba.

Fribonius :  Említetted az orosz kultúrát, kiket kedvelték korábban, és kikkel gyarapodott a listás, három év után? 

Sch : Igen, ez érdekes ( nevet ) , a rákészülődés egyik komponense, hogy még egyetemistaként szinte valamennyi Tarkovszkij filmet végignéztem. Egyszer kaptam egy óriási Rubljov albumot születésnapomra, ami ugye egy kedves utalás az Áldozathozatal című  filmre. Szóval Tarkovszkij, Csehov, Brjuszov tüzes angyala, Bulgakov. A kortárs irodalomból akkor nem sokat olvastam, ez itt lett érdekes ; ulickaya, jerofejev, akunyin. Es andrei makine meg az első megjelenésétől fontos volt nekem, ez is inkább előzmény ( mosolyog). 

Fribonius: Képzőművészet? 

Sch.: természetesen Chagall, zsido-orosz-francia kék színe kedvencem volt mindig, azt hiszem a chagalltol van a legtöbb albumom, talán öt akartam sokáig megfejteni. Es miután Hágában láttam kandinszkiy mennyasszonyat, kandinszkiy is nagy felfedezni való volt számomra. Es nemcsak a konturok eltüntetésenek rejtélye érdekelt. ( nevet ) Es nagyon,izgatott a szupremantizmus, goncsarova, larjonov. Malevics vilaga. Ezeket sikerült itt egy kicsit körbe járni, bontogatni. Felfedezés volt a bubnovij valet csoport, erről szeretnek meg írni. De a kortárs képzőművészet gazdagsága igazán meglepő. Sok megnyitón vehettem részt, es ezek jelentős része nem orosz , hanem inkább  nemzetközi. Láthattam James Turrell fény csodáit, vagy  a BYA alkotásait. 

Fribonius: es az orosz kortárs kepzomuvesztbol mit emelnel ki?

Sch. Biztos ez is véletlen, es eléggé elfogult lehetek - mert épp megérkezésunket követően volt a Kandinszkij díj jelölés, es akkor láttam először az AES+F csoport Allegoriajat, meghökkentően szép volt. Aztán követtem jelenlétüket a moszkvai art fair során, vagy új bemutatojukat a multimedia múzeumban., a Biennálén.

Fribonius : említetted a multimedia art múzeumot...

Sch. Kihagyhatatlan, megkerülhetetlen hely, es nemcsak Sviblova személye miatt. Példaértékű, profi szponzori tevékenység van mögöttük, es nemzetközi reputacio. Talán ezért  is orom, hogy ebben a térben volt Kertész, Capa, Martin Munkácsi fotó, vagy Mattis unoka kiállítás. Egyébként példaértékű a mecenatúra infrastruktúrája es a magangyujtemenyek bemutatásának lehetősége. 

Fribonius: Mire gondolsz?

Sch. Például ősz során a privát kollekciót teret kapnak múzeumokban, galériákban, egyetemeken - a város több pontján , 30-40 gyűjtő kollekciója látható. Ez a támogatás természetessé es kozelive teszi a gyűjtés folyamatát, es a gyűjtő exhibicionizmusat is kielégíti. Egyébként pedig a puskhin múzeumnak is van egy nagy privát gyűjteménye , ami elsősorban művészi hagyatékokat kezel. De a xx.szazadi európai művészeti anyag jelentős része is shchukin es morozov gyűjteményből származik.

Fribonius: opera? Bolsoy?

Sch. Különös volt a budapesti Boris Godunov után, a Balsojban látni a nagy nemzeti operát, a koronázási misét hallgatni úgy, hogy pár száz méterre ott sorakoznak a Kreml templomai. Es természetesen csajkovszkijt végtelen mennyiségben, a nálunk kevésbé ismert yolantat például. De a traviata karácsonyi exkluzív premierje is ünnepi volt. Egyébként a novaya opera előadásait kedveltem inkább, professzionális, friss, könnyed csapat, szemben a balsoy fennkoltsegevel.

Fribonius: gasztronómiai felfedezések?

Sch. Természetesen vannak helyek,ízek,konyhák. Kenyelmessegbol, torzsvendegek vagyunk a hacsapuriban, a grúz konyha fantázia gazdagságát  kedvelem es a hmeli-suneli ízét is megszerettem mar ( nevet ) . Egyébként a helyek atmoszférája, designja, profizmusa kelt bennem csodálatot  - de lehet hogy e mögött mind a grinza project áll.

Fribonius: fel idézel nehány pillanatot?

sch. Gasztronómiait? Mondjuk este a Mercedes bárban koktélozni, az Ukrajna hotel tetején, vagy a Gorkij parkban egy tavaszi teraszon beszélgetni orosz.bolgar barátokkal, vagy egy kalácsert beugrani a belga pékségbe, es közben egy kapucsinot inni... Sok remek pillanat. Es valahogy. Mindig zenét hallok a háttérben. Jó zenét. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ouvre.blog.hu/api/trackback/id/tr986291668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása